Nádraží Strakonice, brána do města?
ÚVODEM
Již na konci dubna začala dlouho očekávaná rekonstrukce, která zásadně změní podobu železniční stanice strakonice. Nutno podotknout, že kolejiště ve Strakonicích tak zaznamená první změnu od své výstavby za vlády císaře Františka Josefa I.
PŮVODNÍ ROZPAKY
Ještě nedávno všechno nasvědčovalo tomu, že z rekonstrukce nebude nic. SŽDC vyhlásilo tradičně výběrové řízení, do kterého se přihlásilo 12 firem. Firma Skanska nabídla nejen nejnižší cenu, dokonce nabídla, že rekonstrukci provede přibluižně 2× rychleji. Ze soutěžě byla vyřazena za nedodržení podmínek. Dalo se očekávat odvolání a zdlouhavá dohadování. Nakonec se však nic takového nestalo, zakázka připadla společnosti Chládek a Tintěra. Skanska tento postup zdůvodnila tím, že nechce oddalovat čerpání evropských dotací.
POPIS STAVBY
Při stavbě bude provedena kompletní rekonstrukce železničního svršku, zrušeny budou koleje číslo dvě a pět, na jejichž místě budou vybudována dvě nová zastřešená ostrovní nástupiště se standardní výškou 550 mm nad temenem kolejnice.
Součástí stavby bude i podchod, který za příspěvku města Strakonice vyústí nejen před nádražní budovou, ale i u hřbitova, což usnadní cestu na nádraží obyvatelům čtvrtí Přední Ptákovice a Podsrp. Pro vozíčkáře, důchodce a např. matky s kočárky bude podchod vybaven výtahy. Dále bude v celé stanici instalován nový vizuální informační systém pro lepší informovanost cestujících. Celá rekonstrukce tak vyjde přibližně na 457 milionů Kč.
Nádražní budovu zatím změny nečekají, ale na zlepšení se již pracuje. Probíhají jednání mezi Českými drahami a městem o převodu pozemků, kdy by byl na místě současné nádražní budovy vybudován nový dopravní terminál, který by byl společný jak pro vlaky tak pro autobusy. Nejprve se však musí počkat na tolik očekávaný převod nádražních budov na SŽDC.
AKTUÁLNĚ
Prvním viditelným krokem, který bylo možno zaznamenat, bylo stržení starého skladiště, na jehož místě dnes probíhá velice čilý stavební ruch. Dále byly vytvořeny v prostorách 1. nástupiště jakési výkopy a po několika měsících byl prostor vedle 1. koleje mezi výpravní budovou a odbočkou do Blatné zcela oplocen a uzavřen.
Dále byla zbourána spojka výpravní a odbavavací budovy, jejíž prostor je dnes též uzavřen. Velké změny již probíhají na budějovickém zhlaví, kde bylo již vytrháno velké množství kolejí. Můžeme také pozorovat nové betonové patky pro nové sloupy trakčního vedení. Druhá kolej byla uzavřena, částečně už je vytrhána.
Velice zajímavou činnost můžeme zaznamenat mezi odbočkou do Volar a v roce 2007 rekonstruovaným viaduktem u teplárny. zde probíhá jednoznačně rozšíření náspu, které umožní položení druhé koleje, což napomůže navýšit kapacitu nádraží.
FOTOGRAFIE V NOVÉ SLOŽCE FOTOALBA!