Nová jednotka „RegioPanter“
České dráhy v roce 2011 objednaly 4 dvouvozové elektrické jednotky pro Jihočeský kraj. Plánují nasazení na páteřní trati Strakonice - České Budějovice - České Velenice. Nahradí tak staré a nehospodárné dosud používané vlaky skládající se z dvou osobních velkoprostorových vozů obvykle typu Bdt a vozu BDs s rozšířenou přepravou spoluzavazadel, především jízdních kol. Přeprava kol ale nebude cestujícím v žádném případě odepřena. V jednotce budou také umístěny háky na přepravu kol.
Cena zakázky byla téměř půl miliardy korun, z toho Evropská unie přispěla přibližně 40 procenty z Regionálních operačních programů. Jde o zcela nový typ vlaku, jak říká náměstek ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Jednotky vyrábí plzeňská společnost Škoda Transportation. Dostaly tovární označení 7Ev, ale populárnější bude brzy asi komerční název Českých drah RegioPanter, který odkazuje nejen na provoz po regionálních tratích, ale také na již zažité označení pantograf. Jejich nízkopodlažnost bude v rozsahu šedesáti pěti procent, nástup tak bude snadný i ve stanicích bez vyvýšených nástupišť, nízkopodlažně upravena bude i toaleta. Jednotka bude vybavena sedadly typu Regio od společnosti Borcat a také audiovizuálním systémem informující cestující o průběhu cesty. Vstup zajistí předsuvné dveře ovládané tlačítky. Za jízdy budou blokované, zvýší se tak bezpečnost cestujících.
Jednotky budou mnohem hospodárnější než původní dvou či třívozové soupravy. Mají mnohem nižší hmotnost než běžné soupravy, kupříkladu jejich skříň z hliníku váží pouhých 8 tun, díky tomu ušetří asi 30 procent energie. Dále ušetří rekuperací, čili dobíjením při spomalování dalších 20 procent. Maximální rychlost jednotek je 160 km/h, kterou ale bohužel na trati zatím nevyužijí. Budou moct využívat obou dvou „českých“ napájecích soustav 25 kV 50 Hz a 3 kV ss. Na zmíněné trase sice využijí pouze tu první střídavou, ale do budoucna to usnadní případné nasazení na jiné trasy se stejnosměrným napětím.
Zdroje: www.technet.idnes.cz, www.cd.cz